VEDTEKTER
Vedtekter for Moelv Rotary Klubb
Vedtatt på årsmøtet 18.juni
2020
1. Om vedtektene med definisjoner
Moelv Rotary Klubb er tilsluttet
organisasjonen Rotary International og har sitt Charter av 17. september 1971
som klubb nr.12824.
Grunnlov, Constitution of Rotary International
(RI) og Lover for Rotaryklubber, vedtatt av Rotary International, gjelder også
for Moelv Rotary Klubb. Ved tvil om tolking av foreliggende vedtekter skal
Rotary Internationals grunnlov samt Lover for Rotaryklubber være styrende.
Alle medlemmer skal ha tilgang til klubbvedtektene
og plikter å kjenne disse sammen med Rotary Internationals lover.
Moelv Rotary Klubbs geografiske område er Moelv med tilsluttende områder.
2. Styret
Klubbens styrende organ skal være
styret som består av følgende medlemmer:
·
Innkommende President (president elect)
·
Past president (siste
president)
·
Sekretær
·
Kasserer
· Leder av medlemskap- og administrasjonskomiteen
Styret er beslutningsdyktig når et flertall av medlemmene er
til stede.
Styret skal holde et ordinært styremøte minst hver annen måned. Styret bør informere på det neste påfølgende ordinære klubbmøte om de beslutninger som er fattet. Møteprotokoll skal være tilgjengelig for klubbens medlemmer på klubbens hjemmeside innen 60 dager etter avholdt møte.
3.
Valg og varighet av tjenestetid
Senest en
måned før valget skal valgkomiteen nominere kandidater til vervene som
Sekretær og kasserer bør velges vekselsvis annet hvert år
Valgkomiteen består av de tre siste
foregående presidenter som er gått ut av styret. Den senest avgåtte presidenten
er leder.
Hvis en
tillitsvalgt eller styremedlem fratrer hans eller hennes verv, skal de
resterende styremedlemmer utpeke en erstatter.
Hvis en påtenkt (valgt, men ikke tiltrådt) tillitsvalgt eller et påtenkt styremedlem fratrer sin posisjon, utpeker de gjenværende medlemmer av det påtenkte styret en erstatter.
4. Årsmøtet
Årsmøtet består av alle medlemmene
i Moelv Rotary Klubb
Ordinært årsmøte avholdes i løpet av
juni måned.
Årsmøtet skal innkalles med minst 4 ukers
varsel. Forslag til saker som ønskes behandlet av årsmøtet skal sendes styret
minst 3 uker
før årsmøtet.
Årsmøtet skal behandle:
1.
Nominert President (dvs.
innkommende president om et år).
2. Sekretær
3. Kasserer
4. Revisor
Valget skjer normalt ved åpen
avstemming eller akklamasjon. Hvis styret eller ett av medlemmene forlanger
skriftlig avstemming skal det holdes skriftlig avstemming. Hvis det er flere
kandidater avgjøres valget med simpelt flertall.
Det
nyvalgte styret trer i funksjon 1. juli det påfølgende året (neste Rotary-år),
og benevnes inntil det trer i kraft, det innkommende styret.
Årsmøtet skal protokollføres og undertegnes av to klubbmedlemmer.
Ekstraordinært årsmøte innkalles når styret finner det nødvendig eller når minst 20 % av medlemmene krever det.
Vedtektene kan endres gjennom vedtak på årsmøtet eller et ekstraordinært årsmøte. Forslag til endring skal være utsendt medlemmene 14 dager før møtet.
Forslaget er vedtatt når minst 2/3 av de fremmøtte medlemmene stemmer for endringsforslaget. Det tillates å stemme ved fullmakt som inkluderes i antallet under 2/3 fremmøtte medlemmer.
5. Ukemøter
Vanlige
ukemøter holdes i Spritbua hver torsdag som ikke er helligdag eller offentlig
høytidsdag. Det avholdes ikke ukemøter i romjulen. I juli avholdes uformelle
møter uten program. Møtet begynner kl. 18.30 og varer normalt én time.
Møtet er beslutningsdyktig når
minst halvparten av medlemmene er til stede. Avstemming skjer åpent hvis ikke annet er forlangt
eller følger av disse vedtektene.
Beslutninger fattes med enkel
majoritet når ikke annet er bestemt i vedtektene. Ved likt stemmetall skal
tjenestegjørende presidents stemme være avgjørende.
Forslag som innsamling eller annet
som kan forplikte klubben, skal behandles av styret, som så legger saken fram
for klubbmøtet med sin innstilling.
Slike forslag fremsatt på
klubbmøte, skal uten å underkastes realitetsdebatt, oversendes styret, som så
legger saken frem for klubbmøtet med sin innstilling.
Klubben kan med vanlig flertall
ikke forplikte seg økonomisk utover det enkelte Rotary-år. Forpliktelser inntil
3 år kan fattes med minst 2/3 stemmeflertall blant de fremmøtte medlemmene.
For øvrig bør alle utgifter påløpt i Rotary-året være dekket innen Rotary-årets utgang.
6.
Møteplikt
Klubben har
ikke møteplikt, men oppfordrer ethvert medlem til å delta aktivt.
Alle medlemmer har plikt, etter evne, til å delta i klubbens prosjekter og ta på seg verv.
7. Permisjon
Etter skriftlig begrunnet søknad til styret kan et medlem innvilges permisjon for et bestemt tidsrom. I tillegg kan «85-årsregelen» brukes, se Lover for Rotaryklubber Artikkel 12, punkt 3 b om godkjent fravær. Ved permisjon betales normal kontingent.
8. Tjenesteveier
Rotarys fem tjenesteveier for å tjene andre, dvs. klubbtjeneste, yrkestjeneste, samfunnstjeneste, ungdomstjeneste og internasjonal tjeneste, utgjør grunnlaget for Moelv Rotaryklubbs arbeid. Klubben skal være aktiv innen hvert av disse tjenesteveie
9. Komiteer
Komiteenes
oppgave er å oppnå klubbens mål innen de fem tjenesteveiene.
Klubben skal ha følgende komiteer:
Styret,
med innkommende president som leder, skal innen 1. april oppnevne ledere og medlemmer til komiteene for det inngående Rotary-året,
samt informere disse om styrets retningslinjer for komitéarbeidet.
Oppgavene
i klubben skal gå på omgang og fordeles på nytt hvert år, men for å sikre
kontinuitet må minst ett medlem av den enkelte komite gjenoppnevnes for neste
periode. Ingen bør oppnevnes i samme
komite mer enn tre år på rad.
Hver komité skal innen slutten av Rotary-året, og senest 20. mai, utarbeide en kort rapport. Den skal inneholde en oppsummering av virksomheten, inkludert anbefalinger og eventuelt forslag til forbedringer. Rapporten leveres presidenten og innarbeides i beretningen til årsmøtet.
10. Finanser
Ved starten av hvert regnskapsår skal styret fremlegge et budsjett
over antatte inntekter og utgifter for året. Budsjettet skal settes opp i poster
som identifiserer forventet klubbaktivitet.
Ved utgangen av regnskapsåret skal regnskapet gjennomgås av
klubbens revisor.
Klubbens regnskapsår er sammenfallende med Rotary-året som går fra 1. juli til 30. juni
11. Regler for opptak av nye medlemmer og utmerkelser
12. Paul
Harris Fellow utnevnelse.
Moelv Rotary Klubb kan utnevne personer til hedersbetegnelsen Paul Harris Fellow (PHF). Dette kan være et medlem av klubben eller en person i klubbens geografiske område. Styret står fritt til å sette kriteriene for valget og inkluderingen i klubben.
13. Beslutninger
Ingen resolusjon og intet forslag som forplikter klubben i forbindelse med en hvilken som helst sak skal behandles i klubben før saken har vært behandlet av styret. Slike resolusjoner eller forslag, hvis de fremsettes på et klubbmøte, skal oversendes styret uten diskusjon.
X